2018. aug 28.

"Nincs több leszálló a Kasban, nem lebeg csille a magasban"

írta: Skog
"Nincs több leszálló a Kasban, nem lebeg csille a magasban"

A szénbányász lánya/The Coalminers Daughter.

Hinnye. Loretta Lynn, hinnye.

Azt hiszem nem odázhatom el a nyilvános beismerést, nem vagyok country zene fan. Konkrétan rühelltem, most már csak nagyon nem kedvelem. Loretta Lynn és élettörténete nem hatott meg.

A film amúgy nem árult zsákbamacskát, tényleg a legminimalistáb google használattal kideríthetö volt, ez Loretta Lynn élettörténete 1980-ig. Mivel 1932-ben született és 1961-ben kezdte a pályáját mint énekesnö. Èn balga azt hittem, hogy többet énekelnek benne, vagy legalább leránt a nagy amerikai mocsárba társadalmi, szociólogiai értelemben. Hát nem, ez sem, vagy csak éppen alig valamicskét.

Pedig a történet igazán erös, van Loretta, aki tényleg egy szénbányász lánya. (Kentucky Àllam, Johnson County, Butcher Hollow nevü bányászporfészek, Dry County, tessék utánanézni!). Messze a film legjobb részei az itt zajlódó események. A második világháború utáni gazdasági felpörgés itt éppen nem érezteti hatását. Nyomor van, bánya van, szénpor van és kilátástalanság. Az, hogy a föhösnöt megszemélyesítö Sissy Spacek tényleg hihetöen játsza a tinilányt, komoly extrakick. 30 évesen tolja le a 15 éves kiscsajt. Mert, hogy a lényeget ne feledjem Loretta 15 évesen férjhez megy és 16 évesen elkezd szülni. Végül hat gyereknél megállnak, a karriert csak négy után kezdi el a férj erös és kissé diktatórikus ösztönzésére, de ne rohanjunk ennyire elöre. A film korrektül érzékelteti, de legalábbis hihetöen, hogy Lorettának fogalma sincs semmiröl, se a világról, se önmagáról, se a fözésröl, se a nászéjszakáról, ezen utolsó pont gyakorlatilag nemi eröszakba fordul. Az ifjú férj szerepe is fontos és nem csak azért, mert Tommy Lee Jones alakítja, a szintén nem bonyolult lelkivilágú bányászsrácot, aki a világháborúból és Európából annyit hoz haza, hogy innen el kell menni, mert van világ, hanem mert Loretta Lynn élete párja legalább olyan fontos szerepet visz a történetben, mint Loretta maga. Pont ez a film legnagyobb baja, hogy amikor érdekes kezdene lenni kettöjük nagyon, nagyon erösen egymásra utalt személye, akkor elkenik az egészet valami nagyon gázosan:

"Nem igaz, hogy mindig te mondod meg nekem, hogy mi legyen, nem igaz, hogy soha sem tudsz megkérdezni semmiröl(Loretta)

Jó, akkor legyen ott a hálószoba, ahol te akarod(èlete párja)"

tcmd.jpg

A pasi motivációjáról alig tudunk meg valamit, szenvedéséiröl talán egy picit többet, mert milyen gáz már ugye(!?!), hogy az asszony "tartja el" az apjukot...

A filmben, illetve a sztoriban rengeteg ziccer volt, amit ki kellett hagyni, hiszen az igazi Loretta él és persze ez még nem az ideje egy sikerkorszakbani nyomorból startoló sikersztorinak.

Ha nagyon jó indulatú vagyok akkor 5/10. Ez nem egyszerüen egy szar film, amiben jó színészek játszanak, egy elvileg bombajó sztoriban, hanem maga a kihagyott lehetöségek tárháza. Loretta és Mooney kapcsolata, egy gyerekházasság egy bányászputriban. Az pacsirtahangú leány, aki négygyermekes anyaként kapja meg elsö gitárját. Második tinédzserkor négy gyermek után, amikor rádiótól, rádióig mennek a férjével, vagy amikor a férj megcsalja/megcsalná, egy pofon és más semmi. Megannyi kihagyott lehetöség. Kár érte.

Ui: A címet a Hétköznapi Csalódások zenekar Új Germinal című számából loptam.

 

 

Szólj hozzá