2018. feb 04.

Bádogdob

írta: Skog
Bádogdob

Nem kicsit nehezen, de visszakanyarodtunk a filmes vállalásunkhoz. A nehézkedést persze a három csimpolya és egyéb tartozékok, események és gyermekbetegségek is fokozták, jó és az is, hogy hosszú és nehéz filmeket választottunk 1979-re. Például a Bádogdobot német film címszó alatt én javasoltam Cservének, mondván a kedvenc könyveim egyike, az egyik legmeghatározóbb olvasmányélményem mindenképpen, meg nyert aranypálmát, oszkárt a kis oszkárnak (hehe). Szóval jónak kell lennie, 7,6 az IMDB-n.

Lássuk hát. 

Hát. Günter Grass az egyik legjobb író, akit valaha olvastam, a Bádogdob nagyon nagy kedvencem tőle. Emlékszem éppen Közép-Európa Történeti Földrajza tanegységet végeztük Szögi László vezetésével, amikor kezembe került a könyv és elkezdtem olvasni, hát valami elképesztő élmény volt úgy, hogy azt tanuljuk hol volt a határ akkor Közép-Európában, s így órára  járni, hogy Grass elképesztően sokrétű, történelmet élve boncoló és történelmileg igen alapos könyvét olvassa az ember fia. Magasak lettek az elvárások.

A film történetét szerintem fölösleges leírni, egy Günter Grasst röviden elregélni? A Shaekespear Összes Röviden is csak mérsékelten vicces, Grass meg minden csak nem vicces. Eleve egy történet ami a 20. század első felében Danzig/Gdansk városában és annak a környékén játszódik az nem igazán tud vicces lenni. Ott is erősen fújdogálta a határokat nem egy-két idétlen és/vagy őrült politikus. A film alapvetően jó, és talán a lehető legtöbbet kihozza a könyvből, amit én megfilmesíthetetlennek véltem, jó nem vagyok egy Volker Schlöndorff, aki rendezte a filmet és, akit nagyon sokra tartok, nem egy és nem két kedvenc filmemet rendezte ő. Azonban elégedett mégsem vagyok, a film lekötött, elgondolkoztatott és visszaemlékeztetett dolgokra, rengeteg szép utalás lett szépen megfilmesítve, de mégis szolid hiányérzetem van, pedig a színészekre se lehet igazán panasz. (Jó Mario Adorf, nálam nem egy színészóriás) Szépen lett ábrázolva a kasúb etnikumú Jan "nagybácsi" sem nem lengyel, sem nem német én képe, és az a történelmi groteszk, ahogyan "véletlenül" lengyel lesz és meghal, miközben az egyik legnémetesebb kártyajátékot játsza(Skat). Teljesen korrektül lett megjelenítve Oskar idegesítősége, amellyel a német néplelket is erősen kifigurázza Grass, de a film hossza ellenére sem volt esély ezt szépen lekerekíteni, árnyalni. Egyszerűen túl komplex a könyv, nekem. Mondjuk arra sem nagyon alkalmas, hogy szélesebb néprétegeknek elmagyarázzon dolgokat családról, nemzetekről, etnikumokról és vágyakról. Kicsit kár érte, pedig szép film. Nálam hetes kapott az IMDB-n. Azért ezt sem ártana időnként levetíteni, többet érdemelne mint Kevin, aki szintén nem egy felnövős típus.

die-blechtrommel.jpg

Cserve írása.

Szólj hozzá

1979 Volker Schlöndorff Grass