2020. ápr 12.

Az öreg botanikus

írta: Skog
Az öreg botanikus

E.T a filmtörténet egyik legnagyobb kasszasikere. Spielberg, ufók, Drew Barrymore 1982-ből.

Olyan jó lenne, ha tudnám, hogy vajon mikor is néztem meg utoljára ezt a filmet, visszapörgetni a filmemet és megnézni, hogy hol és mikor lehetett, amikor én ezt nem elkapcsoltam. Hány éves lehettem, a nagyinál volt-e vajon, ahol túl sok választás filmnézés terén nem volt, egy ideig. Mert az az igazság jó, helyes film ez az E.T. de nálam sem nem klasszikus, sem nem kult. Érdekes lenne egy olyan tanulmányt olvasni, hogy egy-egy ilyen korszakos blockbuster vajon mit talál el ennyire, mitől ilyen marha sikeres ez a film?

Tehát Cserve nem látta, így került ide és reálisan én se tegnap néztem meg. Érdekes, de részemről jól belőhető filmélmény várt ránk. Nem bántam meg, az E.T. egy viszonylag jól, könnyen emészthető darab 1982-es színvonalon. Szerintem, és ezt most direkt nem csekkoltam le, egy olcsó film lehetett, akkoriban 10 millió dollárból készült. Behozta az árát, ez nem kérdés.

A történetet szerintem mindenki ismeri Elliottról és az öreg földönkívüli botanikusról, alapvetően egy helyes interkulturális kapcsolatfelvételi processz története ez, ahol egy amerikai kisfiú a főhős. Olyan helyes volt, ahogyan E.T. szépen kommunikál az alacsonyabb szintű civilizációval, az elején az utánzós jelenet és a gyöngyös (M&M) jelenet szépen keretezte a sztorit. Vajon az utánzásnál a nézők hány százalékának esett le, hogy itt E.T. a kommunikációt irányító fél? Mindegy is, mert ez a film nem ilyen nagy kérdésekre készült. Elliott karcos családi háttere is igazából beleveszik a cselekmény fősodrába, ami meg a félelemre épít, tök ügyesen. Egy nagy halom horrorfilmes klisé eldurran, kulcstartó, kukoricás (tényleg csak az néz ki jól esti elemlámpás fosatós keresésnél?) Hú, hogy én anno elsőre mennyire féltem az elején. Vajon ma hányas karikával menne? Én tuti nem engedném 12 alatt megnézni. Azaz most is tök jól működött a film. Talán ha nagyon fikázhatnékom van ugrálhatnék az öt BMX kontra rend őrei üldözéses jeleneten, de igazából az is elfért. A film mondanivalója pedig nekem rendben volt, főleg, hogy Spielberg késöbb a könnyben tocsogós filmvégekhez szoktatott, de ez még az "undin" innen van. Elliott elengedi lelkitársát, felnő.

elliott-e_t_-der-ausserirdische-2-rcm672x0u.jpg

Ha ez a film a gyermekeim elé kerül 3-4 év múlva, nem bánom. Nézzék, szerintem jó. Ennyi.

Vallomás kettő: Volt nekem egyszer egy kutyám, egy öreg orosz agár, a Baronessz. Imádtam őt, na őt hívtam öreg botanikusnak, mert olyan finoman bánt a növényekkel (is), mint E.T., aki a lassú, hosszú csontos ujjaival keresgél, mint egykoron Bárcika is tette a hosszú csontos orrával. Megértő szinbiózisban a természettel.

6/10 

Cserve kritikäja: itt olvasható

Szólj hozzá

1982 Spielberg E.T.