2020. ápr 12.

E.T. Phone.Home.

írta: Cserve
E.T. Phone.Home.

Az én választásom volt születési évem első filmje, az E.T. Képzeljétek el, amennyire nagy klasszikus, és amennyire még idézni is tudtam belőle, én ezt a filmet még nem láttam. Steven Spielberg: E.T. - The Extra-Terrestrial (mert ugye csak így angolul van értelme az E.T. rövidítésnek).

Szóval belecsaptunk a lecsóba, ezen a karanténos-víg-napjaink estén gin-tonic nélkül, cserébe kis ropival és fájós háttal. És elkezdődött a kaland. Kalandnak írom, mert szerintem az. Még most is, 38 évvel a megjelenése után. A dióhéjas sztori: földönkívüliek gyűjtenek Föld-Anyagot és mikor megjelenik az ember, akkor elhúznak, hátrahagyva egy kiváncsibb egyedet, aki messzebb csatangolt és nem ért vissza időre a vészhelyzet-startra. Az ittmaradtat az emberek keresik, ő elmenekül, s egy város széli házban bújik el, ahol az ottlakó gyerekek rátalálnak és kommunikálni próbálnak egymással. A kis lény végig hazavágyik és a végén sikerül is neki hazajutnia. (Remélem, nem spoilereztem, de ez egy amerikai film, na, happy end az kell bele.)

Volt pár számomra érdekes vonása a filmnek, amit az elején izginek tartottam, aztán végül nem értettem. Pl a kutatócsoport kulcscsomós emberét - azt hittem a kulcssörgés a végén is fontos lesz, mert az elején annyira fontosnak állította be, még féltem is tőle. Aztán semmi. Sőt, kiderült, a kulcscsomós ember kedves és tud is a lényekről és gyerekkora óta arra vár, hogy újra találkozzon velük.

Aztán ott van a kommunikáció, meg a metatudás - ahogy E.T. fel tudja emelni a bringázó kisfiút, kisfiúkat, nem értem, miért nem használja másra is ezeket a képességeit.

Az csudahelyes, ahogy végigviszi, hogy hogy érti meg a telefont és épít maga is egy szerkezetet, hogy hazatelefonáljon. Az más kérdés, hogy miért nem használta a piros-szív-hívót, amivel az elején hívták egymást.

Sok más kérdés is maradt bennem, pl hogyan is kapcsolódik össze Elliott és E.T.? Egyszercsak látjuk, hogy elkezdi érezni a kisfiú, amit a lény, és a végén leválnak egymásról. Az sem vili, miért szárad ki(?), mitől lesz rosszul a kicsi lény. Szóval van pár nem megmagyarázott és elvarratlan szál is. De ettől függetlenül tökre szurkoltam nekik.

Amit csodálatosnak tartok, hogy kik azok, akik ahelyett, hogy bántanák és előítéletekkel állnának egy ismeretlenhez? A gyerekek. Kik a bátrak, a rendszerrel ellenszegülők? A gyerekek. Ez az a film, amiből mindenki sokat tanulhatna elfogadásról, türelemről, megértésről, segítségről és bátorságról.

elliott-e_t_-der-ausserirdische-2-rcm672x0u.jpg

Viszont le kell írnom, mert nagyon kikivánkozik belőlem - hogy tudjátok ki jutott eszembe E.T.-ről? A beszéde, a mozgása, a kinézete, a nyomhagyása, az okossága, a pislogása - Wall-E. Úgyanúgy nyújtja a nyakát, amikor kiváncsi. Ugyanúgy pislog. Ugyanolyan okos és egyben boca a kezével, amivel pedig elektrotechnikailag csodákat hoz létre. Ugyanúgy hagy poros nyomokat. Amikor azt mondja "home", az pont olyan, mint az "Eve". Majd mondjátok, igazam van-e. :)

A film, annak ellenére, hogy nagy klasszikus, s hogy Drew Barrymore milyen cuki, igazából a történet miatt ér meg megnézést. Sokat. Másért nem. Szóval ezért 5/10.

UI: és még azt is megállapítom, hogy Spielberg szereti a földönkívüli témát és a teatralitást. Pont. Erről viszont nem vitatkozom. :)

 

Szólj hozzá

1982 Spielberg E.T.